De laatste 10 jaar hebben steeds meer ondernemers ontdekt dat netwerken, beurzen, print en cold calling niet meer zo goed werkt. Steeds meer consumenten en zakelijke prospects zijn Google als startpunt van de customer journey gaan gebruiken.
Budgetten
De marketingbudgetten zijn de laatste jaren dan ook flink verschoven van traditionele media naar online marketing. Dit komt niet alleen omdat de doelgroep nou eenmaal meer online is, maar ook omdat online budgetten veel makkelijker en beter te koppelen zijn aan bepaalde kanalen of acties. De meetbaarheid van offline marketing inspanningen is altijd meer een gevoelskwestie geweest.
Consequenties voor offline
De verschuiving van offline naar online heeft voor offline natuurlijk harde consequenties zoals minder advertentiebudget voor print, radio en televisie. Daarnaast zie je ook een afname in het aantal sales vacatures en juist een toename in het aantal online marketing vacatures.
Daarnaast zien we al decennia dat de offline retail het aan het afleggen is tegenover de webshops. Enerzijds doordat webshops vaak scherpere prijzen bieden en beter service.
Betere service?! Jazeker, een goede webshop helpt tegenwoordig een bezoekers beter dan de gemiddelde, ongeïnteresseerde tiener, die je in een offline winkel als personeel tegenkomt. Daarnaast kunnen webshops vaak snel leveren en hebben ze een groter aanbod dan offline winkels.
Een lichtpuntje voor offline winkeliers…, de strijd online is hevig geworden, dus webshops hebben steeds meer online marketing budget nodig om de doelgroep in juist hun webshop te krijgen. De tijd dat je met een paar duizend euro investeren in een webshop achterover kon gaan hangen is al lang voorbij.
Online leadgeneratie en direct omzet
Hoe genereer je die online leads dan? Realiseer je goed dat je website / webshop de basis is. Hoe populair social media ook is, het is vooral kijken, kijken en niet kopen. Leads komen online voornamelijk via Google. Om te ‘scoren’ in Google zijn er 2 opties:
- De advertenties / betaalde resultaten in Google: Google Ads (SEA >> Search Engine Optimization)
- De organische / gratis resultaten in Google: SEO (Search Engine Optimization)
Google Ads
Zo’n 30% van de gebruikers van Google klikt op de advertenties. Hier gaat dan ook inmiddels veel geld in om en als je je Google Ads account niet door gecertificeerde specialisten laat managen betaal je al snel onnodig tientallen of honderden euro’s aan Google zonder dat je het weet.
SEO
Om bovenaan in Google te komen in de gratis zoekresultaten zijn er 3 belangrijke hoofdzaken waar je op moet letten.
- Techniek
- Content
- Autoriteit
SEO is sinds 2009 een vak apart geworden en zonder SEO-specialist kom je in een markt met veel concurrentie niet ver meer.
Leads genereren?
Wil je ook (meer) online leads gaan genereren? Ga dan vooral in Google eens op zoek naar een online marketing bureau en stel een aantal partijen de vraag hoe ze jouw bedrijf aan meer leads / omzet gaan helpen via de online kanalen.
Geef een reactie