Ben je op zoek naar een andere auto? Heb je dan al eens overwogen om een auto te importeren? Als je het importeren van een auto goed aanpakt, dan kun je behoorlijk besparen op een auto en ben je veel minder kwijt dan voor eenzelfde auto in Nederland. Vooral een auto importeren uit Duitsland is erg populair en met een Duitse auto valt erg veel voordeel te behalen. Maar op welke punten kun je nu eigenlijk het meeste besparen?
Onderhandel over de prijs
Wij Nederlanders zijn niet zo erg gewend om te onderhandelen over de prijs van een auto. Als een autohandelaar een prijs bepaald voor een auto, dan zijn wij geneigd om ook deze prijs te betalen. In het buitenland ligt dit dikwijls anders. Met onderhandelen kun je toch al vaak minimaal € 1.000,- van de aankoopprijs eraf krijgen. En bedenk: nee heb je, ja kun je altijd krijgen, dus overweeg altijd een onderhandelingsronde.
Ben je bang dat je niet zo goed kunt onderhandelen omdat een vreemde taal je in de weg staat? Probeer dan in je familie of vriendenkring iemand te vinden die de taal van het land waar je de auto uit wilt importeren wel machtig is. Zij kun je helpen met onderhandelen. In België kom je met Nederlands al een eind en ook in Duitsland spreken veel mensen Engels.
BPM
Koop je in Nederland een nieuwe auto, dan zul je schrikken van het ontzettend hoge bedrag aan BPM dat je over de aankoopprijs betaald. Nederland behoort bij de landen met de hoogste BPM. Dit maakt een nieuwe auto in Nederland kopen altijd duur. Ook als je een nieuwe auto uit het buitenland aanschaft betaal je BPM, maar je kunt er wel voor zorgen dat dit behoorlijk lager is.
Hiervoor komt een relatief nieuwe auto uit Duitsland importeren het beste in aanmerking om belast te worden tegen een laag BPM tarief. Hoe doe je dat? Door een auto te kopen die minimaal 3 maanden op een Duits kenteken heeft gestaan en minimaal 3.000 kilometer op de teller heeft staan. Dit is namelijk de grens die de Nederlandse belastingdienst stelt of een auto als nieuw gezien moet worden. Hoe meer kilometers op de teller, des te minder discussie er over is.
Je rijdt zo toch een relatief nieuwe auto, maar je betaalt tot wel 40% minder BPM. Daarnaast is het handig om bij je BPM aanvraag een tegenbewijsrapport toe te voegen. Dit is vooral interessant voor auto’s jonger dan 3 jaar. Met een tegenbewijsrapport laat je de autowaarde waarover BPM wordt berekend door de leverancier op de laagste marktwaarde zetten. Dit kan zo weer een voordeel tot € 1.000,- aan BPM opleveren.
BTW
In sommige landen is het mogelijk om ook op de BTW te besparen. In Nederland is het BTW percentage 21%. Als je als particulier een auto importeert en de auto is ouder dan 6 maanden en heeft meer dan 6.000 kilometer op de teller staan, dan mag je ervoor kiezen om BTW te betalen in het land waaruit je de auto importeert. Dit is bijvoorbeeld gunstig bij het importeren van een auto uit Duitsland, omdat dit land een BTW percentage van 19% kent.
Geef een reactie